Usein Kysytyt Kysymykset (UKK)

Matkan Varaaminen ja Maksaminen

  • Milloin voi perua matkan kuluitta?
    Tämä riippuu varauksen teon ajankohdasta ja matkasta – tarkemmat peruutusehdot löytyvät matkan tiedoista.
  • Voiko varauksen perua ennen kuin maksaa varausmaksun? Tuleeko silloin kuluja?
    Ei tule kuluja, jos varausmaksua ei ole vielä maksettu.
  • Voiko varausmaksun siirtää toiselle henkilölle?
    Joissakin tapauksissa varaus voidaan siirtää toiselle henkilölle, mutta tästä saattaa aiheutua lisäkuluja.
  • Onko matkan hinta sama netistä ja puhelimella varatessa?
    Kyllä, matkan hinta on sama kummallakin tavalla varatessa.
  • Voinko maksaa matkan useammassa erässä?
    Riippuu matkan varausehdoista. Ota yhteyttä toimistoomme erämaksuvaihtoehdoista.
  • Mikä on varausmaksun suuruus?
    Varausmaksu vaihtelee matkakohteesta riippuen ja se vahvistetaan varauksen yhteydessä.
  • En saanut varausvahvistusta, vaikka maksu on mennyt tililtäni. Mitä teen?
    Ota meihin yhteyttä, niin tarkistamme asian.
  • Voinko varata yritysmatkan?
    Kyllä, se on mahdollista.
  • Voiko hinnat muuttua maksun jälkeen?
    Kyllä, mutta jos hinta muuttuu merkittävästi (yli 8 %), sinulla on oikeus peruuttaa varaus.

Matkaohjelma ja Aktiviteetit

  • Onko matkalla järjestettyä ohjelmaa joka päivä?
    Kyllä, matkalla on päivittäinen ohjelma, mutta myös vapaata aikaa. Tarkempi aikataulu ja ohjelma lähetetään ennen matkaa.
  • Miten lisämaksulliset retket toimivat?
    Lisämaksulliset retket voi varata etukäteen tai paikan päällä, jos tilaa on.
  • Voinko osallistua vain osaan matkaohjelmaa?
    Kyllä, voit osallistua vain haluamiisi aktiviteetteihin, mutta ilmoitathan matkanjohtajalle, jos päätät jättää jonkin ohjelman väliin.

Matkan Aikataulu ja Odotusajat

  • Kauanko bussi odottaa?
    Enintään 10 minuuttia, jos tästä on sovittu etukäteen.
  • Kuinka tarkka aikataulu on?
    Aikataulu on suuntaa antava, joten pieniä viivästyksiä voi tulla.

Ruokailut ja Huoneet

  • Mitä tarkoittaa puolihoitoruokailu?
    Puolihoito sisältää aamiaisen ja yhden päivittäisen aterian (useimmiten illallisen).
  • Mikä on täysihoitoruokailu?
    Täysihoito sisältää aamiaisen, lounaan ja illallisen, mutta ei juomia, ellei toisin mainita.
  • Sisältyykö kaikki ruokailut matkan hintaan?
    Ei, kaikki ruokailut eivät välttämättä sisälly. Tarkemmat tiedot löytyvät matkan esittelyssä.
  • Sisältyykö aamiainen hintaan?
    Laivamatkoissa aamiainen ei yleensä sisälly hintaan, mutta joissakin hotelleissa se voi sisältyä.
  • Mikä on standard-huone?
    Perustason hotellihuone, joka sisältää perusmukavuudet, kuten sängyn, yöpöydät, vaatekaapin ja kylpyhuoneen.
  • Mikä on superior-huone?
    Superior-huoneet ovat tavallista huonetta suurempia ja niissä voi olla paremmat näkymät.
  • Saako kaverin kanssa yhteisen huoneen?
    Kyllä, voit ilmoittaa huonetoverin nimen varauksen yhteydessä.
  • Sisältyykö kylpyläloma hintaan?
    Kyllä, jos kohdekuvauksessa on niin mainittu.
  • Onko huoneessa mahdollista saada lisävuode?
    Joihinkin huoneisiin voidaan lisätä lisävuode. Ota yhteyttä toimistoon ennen varausta varmistaaksesi tämän.
  • Mitä tehdä, jos en ole tyytyväinen huoneeseeni?
    Ota yhteyttä matkanjohtajaan tai hotellin vastaanottoon, jotta asia voidaan ratkaista mahdollisimman nopeasti.

Asiakaspalvelu ja Toimistolla Käynti

  • Voiko toimistolla tulla käymään?
    Kyllä, voit tulla toimistolle sovittuna ajankohtana.
  • Miten voi antaa palautetta?
    Palautetta voi antaa ennen matkaa, matkan aikana tai sen jälkeen ottamalla yhteyttä toimistoomme.

Matkatavarat ja Dokumentit

  • Tarvitseeko henkkarit mukaan?
    Suosittelemme ottamaan henkilöllisyystodistuksen mukaan. Ulkomailla tämä on pakollinen.
  • Tarvitaanko passia Viroon matkustaessa?
    Kyllä, tarvitset passin tai henkilökortin.
  • Kuinka suuren matkalaukun voin ottaa ulkomaan matkalle?
    Tarkat matkatavarasäännöt löytyvät hinnan yhteydessä.
  • Saanko ottaa alkoholia mukaan lentokoneeseen tai laivaan?
    Lentokoneen ruumassa voit kuljettaa enintään 5 litraa avaamattomissa pulloissa.

Bussi ja Kuljetukset

  • Onko vapaa-ajalla bussi käytössä?
    Ei, bussi ei ole käytössä vapaa-ajalla.
  • Onko busseissa wifi tai laturi?
    WiFi-yhteyden ja latauspisteiden saatavuus vaihtelee bussin mukaan.

Majoitus ja Erityisjärjestelyt

  • Onko mahdollista saada allergia-ystävällinen huone?
    Kyllä, ilmoitathan tästä varauksen yhteydessä, niin selvitämme sopivan majoituksen.
  • Saako lemmikkejä ottaa mukaan?
    Lemmikit ovat sallittuja tietyillä matkoilla, ilmoitathan lemmikin varausta tehdessä.

Vastuullisuus ja Kestävä Matkailu

  • Mitä tarkoittaa ”liikutaan puhtaasti jätteillä”?
    Bussimme käyttävät uusiutuvaa polttoainetta, joka on valmistettu 100 % jätteistä ja tähteistä. Tämä pienentää hiilijalanjälkeä jopa 90 %.
  • Mikä on Green Key -sertifikaatti?
    Green Key -sertifikaatti on ympäristövastuullisuuden merkki, joka edistää kestävää matkailua.
  • Kuinka vastuullisuus näkyy matkoissanne?
    Suosimme paikallisuutta matkoillamme, kannustamme kasvisruokaan ja käytämme 100 % uusiutuvalla polttoaineella kulkevia busseja.

Matkan Turvallisuus ja Matkavakuutus

  • Onko matkan aikana vakuutusturvaa?
    Suosittelemme aina ottamaan oman matkavakuutuksen, sillä se kattaa monia äkillisiä tilanteita.
  • Onko matkalla ensiapulaukku?
    Kyllä, matkanjohtajalla on ensiapulaukku hätätilanteiden varalta.
  • Miten koronaviruspandemia vaikuttaa matkoihinne?
    Noudatamme voimassa olevia terveys- ja turvallisuusohjeita. Saatamme esimerkiksi vaatia maskin käyttöä ja pitää yllä hygieniatoimenpiteitä.

Käytännön Järjestelyt

  • Millainen sää kohteessa on tähän aikaan vuodesta?
    Tarkistamme sään lähempänä lähtöä ja lähetämme suositukset mukaan otettavista varusteista.
  • Onko matkakohteessa paikallisia matkaoppaita?
    Kyllä, joissakin kohteissa on paikallisia oppaita. He voivat esitellä kulttuuria ja paikallisia nähtävyyksiä.
  • Kuinka paljon rahaa kannattaa varata mukaan?
    Tämä riippuu kohteesta ja omista kulutustottumuksista. Suosittelemme ottamaan jonkin verran paikallista valuuttaa ja tarvittaessa pankkikortin.
  • Voinko lähteä matkaan, jos olen raskaana?
    Useimmille matkoille voi osallistua raskauden alkuvaiheessa, mutta suosittelemme varmistamaan asian lääkäriltä ennen matkan varausta.

Erityisjärjestelyt

  • Voinko matkustaa erityisruokavalion kanssa?
    Kyllä, ilmoitathan meille etukäteen erityisruokavaliostasi, niin varmistamme sopivat ateriat.
  • Onko kohteessa saatavilla pyörätuolia tai muita liikuntarajoitteisille sopivia varusteita?
    Osa kohteista on esteettömiä, mutta tarkistathan asian etukäteen toimistostamme.

Matkalle Lähdön Valmistelut

  • Mitä tehdä, jos matkalle lähtö viivästyy?
    Jos lähtö viivästyy, ilmoitamme asiakkaille mahdollisimman pian ja annamme ohjeet tilanteen hoitamiseen.
  • Milloin matkadokumentit toimitetaan?
    Lähetämme matkadokumentit noin viikko ennen matkaa sähköpostitse.
  • Voiko käyttää omaa GPS:ää tai karttasovellusta matkan aikana?
    Kyllä, omat laitteet ovat tervetulleita, ja autamme mielellämme sovellusten käytössä, jos tarvitset apua.
  • Voinko tulla omalla kyydillä kohteeseen?
    Kyllä, ja tällöin bussikuljetuksen hinta voidaan vähentää matkan hinnasta.
  • Mitä tarkoitetaan Unescon maailmanperintökohteilla?
    Tämä tarkoittaa Unescon suojelussa olevia ainutlaatuisia kulttuuri- ja luonnonperintökohteita, jotka on säilytettävä tuleville sukupolville.