Sisältölaatikko

Uudenmaan Seuramatkat 50 vuotta!




SMAL 26495

KKV 4058/00/MjMv

Y-tunnus 0125815-0

Yhteystiedot

Toimistomme on avoinna
ma-pe klo 10.00 - 17.00.

Puh 019 427 4700

toimisto@uudenmaanseuramatkat.fi

Uudenmaan Seuramatkat Oy
Uudenmaankatu 5-9
05800 HYVINKÄÄ

Pentti Koivu - Aina menossa

Onko Hurtigrutenin maisemaristeily maineensa veroinen?

Maanantai 16.11.2015 - Pentti Koivu

IMG_0518.JPG

Maailman suosituin ja kaunein meriristeily on Hurtigrutenin varustamoiden ilmoituksen mukaan Hurtigruten-reitti, Bergen-Kirkenes, kesto 6 päivää ja paluu samanverran tai voi mennä toisinpäin.

IMG_0520.JPG

Matkalla lokakuun alulla 2015 oli aurinkoista ja viileätä, pikkukylmyys ei matkantekoa haitannut. Matkustajissa on paljon lapsiperheitä, runsaasti virkeitä eläkeläisiä, liikkeellä on suuria seurueita, meitä itsekseen matkalla olevia on muutamia. Joka satamassa väki jonkun verran vaihtuu, reitin pituuden voi itse valita, päädyin Bergen-Tromsø välille, laivallaoloaika on viisi päivää.

 IMG_0526.JPG

Hurtigrutenin terminaalissa on ensialkuun turva-asioiden opastus. Kuvavideon avulla näytetään, kuinka tulee toimia hätätapauksen sattuessa. Tulopalveluna matkalaukku kulkeutuu hihnaa pitkin laivan uumeniin ja odottaa oman hytin oven edessä.

 IMG_0534.JPG

Ikkunallisesta hytistä peritään reipas lisämaksu, kerroskorkeudesta joutuu pulittamaan lisähinnan, mitä ylemmällä kannella asustat, sen hinnakkaampaa risteilystä muodostuu, suosittelen ikkunallista.

Laivalla ei ole rulettia, ei pelikoneita, ei pelikorttipöytää, ei tanssimusiikkia, eikä karaokea, joskus pianisti viihdyttää. Kohtasin pianon, mutta en pianistia sen ääressä. Luonto ja maisevat ovat matkan pääasiat. Ikkunat on vinoutettu, näkee hyvin ulos ja tuolit on asetettu maisemia kohden, moniriviin samoin kuin teatterissa. Pukeutuminen on rentoa, kuten yleistunnelma aluksella.

 IMG_0544.JPG

Aamiainen pursuaa runsautta, vihanneksia on niukasti, norjalaiseen tapaan ateriat ovat raskaita, käytetään paljon voita, kermaa ruokaa tehdessä. Sillivalikoima kuuluu norjalaiseen aamiaiseen.

Lounaspöytä ja illallinen ovat aika hinnakkaita a' 40- / 50- euroa. Cafe'-ravintolasta voi ostaa lautasannoksia noin 20- euron hintaan. Kahvilahinnat ovat ruotsinlaivojen tasoa.

IMG_0549.JPG


Richard With aluksen yllätyksellisyys on kiuassauna, kunnon löylyt saa heittämällä vettä kiville, on jopa sallittua. Norjassa olen kohdannut infrapunavalolla lämpiävän "saunan".

Joka päivälle on lisämaksusta tarjolla retkiä lähisaarille, avomerelle, kaupunkikohteisiin. Luonto järjestää katsottavaa yllinkyllin. Ruska on meneillään, tosin puuruska on ruskean sävyistä, osa lehdistä on varissut tuulen tuiverruksen myötä. Maaruska ei ole väreissä. Revontulet loimuavat taivaan kannella monin kuvioin, heleän vihreänä ja kiemuraisina.

 IMG_0561.JPG

Kuulutukset laivalla ovat saksaksi, englanniksi ja norjaksi, matkustajista valtaosa puhuu saksaa. Risteilypäällikkö, nuorimies oli oppinut vastaamaan suomeksi; kiitos, anna lisää rahaa, moi.

Palvelu aluksella on huomaavaista, tuotteet laadukkaita, siisteys vallitsee koko laivalla, aikataulua noudatetaan. Hinnat Norjassa ovat nykyisin maltillisia, Pohjoismaista tasoa. Hurtigruten-pohjoisen reitti Tromssa-Kirkkoniemi pitää tehdä ensi syksynä. Kokemuksena risteily on ainutlaatuinen.

 IMG_0570.JPG

Valokuvat; Bergenin kukkaloistoa, Hurtigrutenin Richard With alus ja taustallaan norjalainen vuori, palanen ikuista jäätikköä, vanhaa asustusta vuoren alarinteellä, satamanäkymä, korkeita siltoja ja virtaava joki, maisemakuvia vuonojen ja vuorien risteilyltä

 

Pentti Koivu

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Norja, risteily, Hurtigruten, Bergen

Risteily Saimaan kanavalla on kokemisen arvoinen

Keskiviikko 2.9.2015 - Pentti Koivu

IMG_01872.JPG

Viisumivapaudesta voi nauttia matkatessaan Lappeenrannasta Saimaan kanavan kautta Viipuriin. Joitakin rajoitteita matkan toteutumiselle on asetettu. Matkan tulee tapahtua ryhmässä, yhteisluvan  hankkii matkatoimisto, maahan tullaan ja poistutaan ryhmänä, vaikka matkustajalla olisi ikioma monikertaviisumi. Matkalla tulee olla mukana voimassa oleva passi.

Ruplia voi vaihtaa laivalla tai Viipurin monissa rahanvaihtopisteissä. Luottokorttien vastaanotossa on kirjavuutta, niin laivalla kuin Viipurissa. Käteinen onkin paikallaan.

Laivaemäntä jakaa ryhmät, joiden mukaan maihinnousu tapahtuu. Maihinnousu laivalta sujuu verkkaisesti, passien tarkastus Venäjän tullilla ottaa aikaa.

IMG_0190.JPG

Itse matkanteko on helppoa, venäjää taitamattomana pärjää. Laivalla kerrotaan kaikki suomeksi, venäjäksi ja ainakin saksaksi. Maahantulokortin täyttö opastetaan kädestä pitäen ja mallin mukaan. Satama-alueen rajoitteista kuulutetaan useaan otteeseen laivalla; tupakointi, viinaksien juonti ja yleinen möykkääminen ovat alueella kiellettyä.

IMG_0184.JPG


Saimaan kanava on 43 kilometrin pituinen, korkeuseroa on matkalla lähes 80 metriä. Sulkuja on kolme Suomen puolella; Mälkiä, Mustola ja Soskua. Venäjän puolella on viisi sulkua. Sulut ovat kooltaan 85 metriä pitkiä ja 13,2 metriä leveitä, syvyyttä (putouskorkeus) on viidestä metristä lähes 13 metriin, huh!

Vesiteistä Saimaan ja Suomenlahden välille on haaveiltu jo 1500- ja 1600-luvuilla. Ensimmäinen kanava avattiin Venäjän keisarin Aleksanteri II:n kruunajaispäivänä vuonna 1856. Tarkempia tietoja Saimaan kanavan historiasta ja suluista selviää laivalla jaettavasta suomenkielisestä esitteestä.

IMG_0174.JPG

Tiettävästi kesälle 2016 tulee tarjolle kahden päivän, yöpyminen Lappeenrannassa, matkan ohella kolmen päivän matka, jolloin yövytään Lappeenrannassa ja Viipurissa.

IMG_0181.JPG

Kesän 2015 valmispakettiin sisältyi yöpyminen Holiday Club Saimaa-hotellissa, Lappeenrannan ja Imatran puolivälissä. Hotellin huoneet ovat tilavia ja muhkein, näyttävin huonekaluin sisustettuja. Aamiainen on monipuolinen ja riittävä nälän torjuntaan pitkälle iltapäivään.

IMG_0177.JPG

Imatran kosken näytös on mahtava, vesimassat vyöryvät musiikin tahdissa kuivaan joen uomaan, esitys kestää parikymmentä minuuttia. Opastetulla kierroksella tutustutaan Imatraan kolmen tunnin aikana. Lappeenrannan hiekkalinnat ja Linnoitus käydään katsastamassa ja Imatran Valtionhotelli. 

IMG_0178.JPG

Villasukkamyyjämummot piirittävät bussin etuoven tienoon Viipurin torille tultaessa, näin tapahtui 50 vuotta sittenkin, muutos on hidas. Kaupungilla saa kävellä ihan rauhassa. Muodikas kahvila torin laidalla on kansainvälisen tason, Victoria-hotellin yhteydessä. Hintataso on Helsingin luokkaa.

IMG_0171.JPG

Lyhytkestoiselta matkalta (alle 20 tuntia) ei saa tuoda Suomeen alkoholijuomia.

Pentti Koivu

Valokuvia: Holiday Club Saimaa-hotellin muhkea vuode, Imatran Valtionhotelli ja sen ravintolatila, Imatran kuohuvat kosket, Saimaan kanavan sulku ja avattava silta

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Saimaan Kanava, Viipuri, Viipurin Risteily, Holiday Club Saimaa, Imatran Koski

Tyyni merimatka Porkkalaan ja myrskyisä järviristeily Tampereen tuntumassa

Perjantai 15.8.2014 - Pentti Koivu

Merimatka Porkkalaan

Joskus asiat heittäytyvät päälaelleen, näin tekee ainakin sään haltijat. Heinäkuun kaksi viimeistä päivää piirtyvät muistiini erilaisina. Keskiviikkona 30.7. päiväretki suuntautui vesiteitse Porkkalaan. Mannerheiminaukiolta, Kiasman pysäkiltä nousi pääkaupunkilaisia Kalevin ja Maurin kyytiin. Perillä Porkkalassa Mauri ja paikallinen opas kertoivat matkalaisille Porkkalan historiaa ja kävivät katsomassa nähtävyyksiä.

Saman aikaisesti Harrin ja Pentin matkaan lähti riihimäkeläisiä ja hyvinkääläisiä, alkukohteena Helsingin Kauppahallin viereinen venelaituri, Kolera-altaan lähistöllä. Laivamatkalla toimin messipoikana ja tarjoilin liikennöitsijän keittämän aamukahvin. Rouvat kehuivat kilpaa vahvaa ja hyvää kahvia, joidenkin lisätessä maitotilkan tai kuumaa vettä. Meri oli tyyni, pieniä aallon tapaisia saattoi havaita, aurinko paistoi.

Porkkalan laiturialueella vaihdettiin ryhmiä. m/s Merisarasteen risteilyllä tulleet jäivät Maurin ja paikallisen oppaan hoiviin, lounas ja kierto-ajelu Porkkalassa saattoi alkaa.

Porkkalan nähtävyydet kokeneet nousivat m/s Merisarasteen uumeniin. Messipoika oli keittänyt uudet kahvit. Pasteijat ja sitruunapullat tekivät hyvin kauppansa, kuten tulomatkalla Porkkalaan. Ulkona ja merellä maistuu, kun vielä sääkin on suosiollinen.

m.s_merisaraste_helsingin_kauppahallilta_porkkalaan.jpg
Hankolainen sotahistorian tutkija Pekka Silvast kertoi elävästi Helsingin ja Porkkalan välille jäävien saarien historiasta ja sodankäynnistä merellä. Pekka Silvastilla on taito pitää retkeläisten mielenkiinnon vireillä. Tarinoidessaan, kuulija voi ihailla meren aaltoja.


Järviristeily Tampereen seutuvilla

Torstaina 31.7. Hyvinkään Liikenteen päiväretki suuntautui tällä kertaa Hatanpään kartanon maille Tampereelle ja Viikinsaaren ihka uudelle kesäteatterille, katsomaan "Kuumia aaltoja & laastareita" näytelmää. Viikinsaarella oli aiemmin lasten teatteri.

Aurinkoinen, suorastaan helteinen päivä suosi matkailijoita. Ilmastoidussa bussissa on lähes viileätä. Hatanpään kartanolla ryhmämme vastaanotti roolihahmoinen opas, piikalikka Liisa. Liisa kertoi olevansa kahdensadan vuoden ikäinen ja muistelevansa kartanon värikästä historiaa kanssamme. Upea ruusutarha ja arboretum kukoistivat.

Piikalikka-opas noitui ukkospilvet pois Hatanpään yltä, varusteinaan oli saappaat ja sateenvarjo. Noitumisloitsunsa ei täysin onnistunut, näin saatoimme hetken kuluttua todeta. Puolenpäivän jälkeen taivaalle alkoi ilmestyä tummia pilviä, mustan puhuvia.

Hiukan ennen m/s Ratinan aiottua saapumisaikaa Hatanpään laiturille, tuli puhelu laivan tiedottajalta. Alus ei pääsekään lähtemään ukkosmyrskyn takia Laukontorin laiturilta. Ryhmämme leiriytyi Hatanpään kahvilan terassikatoksen suojaan. Kuuro piiskasi maisemia, vettä satoi kuin ämpärillä heitettynä, hetken kuluttua tuli rakeita.

Uusi puhelu kertoi laivan irronneen Laukontorin laiturilta ja on matkalla Hatanpään laiturille, pienen hetken kuluttua olisi perillä. Ryhmämme laskeutui rantaan, sade oli edelleen rajua. Sateenvarjot taipuivat paremmin nurinpäin kuin oikeinpäin. Kahvilan mustat jätesäkit korvasi monelle unohtuneet sadevarusteet. Nokkeluus oli pinnalla.

Sääolot tekevät kepposen


m/s Ratina lähestyi Hatanpään laituria. Yksi ryhmäläisistämme kiinnitti laivaköyden laituritolppaan, kunnes purseri pyysi irroittamaan aluksen tolpasta. Laiva lipui tuulen mukana poikittain kohti rantaa. Kapteeni pyöritti ruoria, laivan tehot eivät riittäneet ja m/s Ratina juuttui matalikkoon kiinni. Rantaan oli matkaa parisenkymmentä metriä.

Laivan kannelle ilmestyivät Viikinsaaren teatterin näyttelijät, etunenässä näyttelijätär Hannele Lauri. Sade oli loppunut ja ilma rauhoittui. Laiva ei hievahtanut minnekään. Kapteenin ja stuertin kanssa huutelimme toisillemme, kuinka ryhmän matka jatkuisi.

hatanpn_laiturialue_m.s_ratina_matalikon_karikolla.jpg
Hopelinjan tiedottaja soitti ja kertoi Hyvinkään Liikenteen bussin olevan jo matkalla Hatanpäähän. Kuljettajamme, Esko Viita oli nokkelana miehenä jäänyt Tanmpereella sataman tuntumaan, katsomaan kuinka tässä kävisi. Esko Viita kuljetti ryhmämme Härmälän laiturille, jossa m/s Tammerkoski-alus odotti ja vei meidät Viikinsaareen.

Viikinsaaressa, teatteriesitys voi alkaa

Perillä odotti ravintolan väki täydessä palveluvalmiudessa ja pääsimme nauttimaan Buffet-pöydän antimista. Näytelmän ohjaaja Mikko Rasila ei ollut karille juuttuneessa aluksessa, vaan saapui toisella aluksella saareen. Näytelmä pääsee alkamaan ehkä tunnin myöhässä. Jonkun ajan kuluttua näyttelijäkaarti rantautui ja tulivat lounaalle.

Matalikolle kariutuneen laivan matkustajana oli mm. Miss Suomi vuodelta 1965, Virpi Miettinen. Rouva Virpi Miettinen oli verhoutunut kanarianlinnun keltaiseen pitkään sifonkiasuun. Virpi Miettinen taisi esiintyä aikoinaan Operettiteatterin vierailijana, kun teatterineuvos Hilkka Kinnunen ylläpiti Soutustadionilla ja Kulttuuritalolla operetteja.

m.s._tammerkoski_kuljetti_hrmlst_viikinsaaren_laiturille.jpg

Ryhmämme teatteripiletit olivat karille ajautuneen m/s Ratinan laivastuertin hallussa. Laiva oli saatu irrotettua pienen hinaajan avulla matalikolta. Kaikki alkoi olla reilassa. Näyttelijät tuotu Viikinsaareen, kuten ryhmämme piletit. Teatteriesitys pääsi vauhtiin vajaan tunnin myöhässä. Laivayhtiön tiedottajalle kiitos, ryhmämme pidettiin hyvin tilanteen tasalla. Ryhmäläisemme kiittivät jännittävästä matkasta, joka päättyi hyvin.

Pentti Koivu

Valokuvat; m/s Merisaraste Helsinki-Porkkala-Helsinki, Hatanpään kartanoalueen rakennus ja ruusutarha, m/s Ratina juuttuneena Hatanpään laiturialueen matalikolle, m/s Tammerkoski Härmälä-Viikinsaari, Viikinsaaren kappeli eli entiset poliisin putkat.

hatanpn_kartanon_yksi_rakennuksista_tampere.jpg

hatanpn_kartanon_prakennus_tampere.jpg

hatanpn_kartanon_ruusutarha_ja_arboretum.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Porkkalan risteily

Louhisaaren linna, Naantali ja Kultaranta, Ukko-Pekka-laivaristeily

Tiistai 17.6.2014 klo 10:59 - Pentti Koivu

louhisaaren_kartanolinna_kari_silvennoinen_ks.jpgMatka on ollut Hyvinkään Liikenteen ohjelmistossa parisenkymmentä vuotta ja aina bussit ovat täynnä. Henkilökohtaisesti olen ollut matkaoppaana kymmenen vuotta ja mainitut matkakohteet ovat olleet ohjelmassani jokaikinen kesä, joskus useastikin.

Bussi lähtee Helsingistä Kiasman edestä klo 6.45 (Pääposti). Ensimmäinen kohde on Askainen, Louhisaaren linnakartano ja marsalkka Mannerheimin syntymäkoti. Louhisaari, Villnäs on kuulunut Flemingien ja Mannerheimin suvuille satoja vuosia. Linnassa on kolme kerrosta, kiipeämistä riittää, hissiä ei ole. Paikallinen opas kertoo historian. Pohjakerroksessa on mahdollisuus katsoa taltioitu linnakierros videoesityksenä.

Ervo Vesterisen "Louhisaaren herra Kankaisten kukka, totta ja tarua kartanolinnan vaiheilta" kirja ilmestyi vuonna 2002, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimesta.

Linnakartanon jälkeen siirrytään viereiseen Louhisaaren maalaiskartanoon lounaan merkeissä. Talon erikoisuus on mustaviinimarjanlehtijuoma. Resepti on peräisin Eva Mannerheim-Sparren kätköistä. Vieraista huolehtii Kaarina ja Taito Ylhäisen joukot.
louhisaaren_linnan_povi_ja_opas_ks.jpg
Askaisissa käydään vuonna 2007 avatussa Mannerheim-ristin ritarien ritaripuistossa, jossa on 191 muistomerkkiä. Jokaisella Mannerheim-ristin ritarilla on oma kivi, jossa on ritarin sotilasarvo, nimi ja ritarinumero. Nro1 on eversti Ernst Lagus, ensimmäinen rivimies on nro 4 sotamies Vilho Rättö, nro 18 on sotamarsalkka Carl Mannerheim. Mannerheimin vaatimuksesta palkituksi tultiin sotilasarvosta riippumatta, ansioin ja osoitetusta urheudesta rintamalla. Kunnian lisäksi ritari sai merkittävän rahalahjan.

Askaisissa tutustutaan pieneen kivikirkkoon, joka on aikoinaan kuulunut Louhisaaren kartanolle. Nykyinen kirkko on vuodelta 1653. Rakennuttajana oli kenraalikuvernööri Fleming. Lasivitriinissä säilytetään Mannerheimin suvulle kuulunutta kastemekkoa. Sanotaan marsalkka Mannerheimin toivomuksena olleen, tulevan haudatuksi suvun hautakappeliin Askaisiin, näin vuonna 1945. Mannerheimin hauta on Hietaniemessä.

Bussimatka jatkuu Naantaliin. Paikallisen oppaan johdolla kävellään vanhassa kaupungissa ja tutustutaan Naantalin historiaan. Seuraava kohde on presidentin kesäasunto, Kultaranta. Opas on edelleen matkassa. Kultarannan puistikko ja ruusutarha kierretään, varsinaiseen presidentin kesäasuntoon ei päästä, ei edes pihatantereelle. Turvamiehet lymyilevät puistossa ja kamerat valvovat, kaikkialla. Alfred Kordelinin testamentin mukaan alueelle on kansalaisilla vapaa pääsy.

Jylhän, graniittisen kivilinnan, päärakennuksen on suunnitellut arkkitehti Lars Sonck. Rakennuttaja oli suunnattoman rikas liikemies Alfred Kordelin.

Talo valmistui v 1916. Lars Sonckin töitä louhisaaren_kartanon_palmu-huone_kari_s.jpgovat; Puhelinyhdistyksen talo, Pörssitalo, Eiran sairaala, ja Kallion kirkko Helsingissä, Parantola Hyvinkäällä, Tampereen tuomiokirkko, tunnettiin ennen Johanneksen kirkkona. Yksityiskodeista tunnetuin on Ainola, Jean Sibeliuksen koti.

Naantalin kirkossa käynti on ohjelmassa. Kirkon rakennustyöt saatiin päätökseen vuonna 1462, kestettyään 19 vuotta. Birgittalaisluostarista on jäljellä vain kirkko. Naantalissa jää omaa aikaa, ennen kuin höyryalus Ukko-Pekka lähtee risteilemään kohti Turkua. Laivalta voi ihailla kesäisiä saaristomaisemia. Laivalla on myynnissä kahvia, virvokkeita, pikkusuolaista ja viiniä. Turusta bussi noutaa satamasta ja paluu Kiasmalle Helsinkiin, ajoittuu klo 21 paikkeille. Päivä on melko pitkä, mutta antoisa.

Pentti Koivu

Liitekuvat KS; Louhisaaren kartanolinna, Palmuhuone, linnan pääovi

naantalin_tuomiokirkko_ks2.jpg

Naantalin tuomiokirkko, naantalilainen rantasauna

ukko-pekan_kannelta__sauna_naantalin_liki_ks.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Louhisaaren linna, Naantali, Kultaranta, höyrylaiva Ukkopekka risteily