Sisältölaatikko

Uudenmaan Seuramatkat 50 vuotta!




SMAL 26495

KKV 4058/00/MjMv

Y-tunnus 0125815-0

Yhteystiedot

Toimistomme on avoinna
ma-pe klo 10.00 - 17.00.

Puh 019 427 4700

toimisto@uudenmaanseuramatkat.fi

Uudenmaan Seuramatkat Oy
Uudenmaankatu 5-9
05800 HYVINKÄÄ

Pentti Koivu - Aina menossa

Onko Hurtigrutenin maisemaristeily maineensa veroinen?

Maanantai 16.11.2015 - Pentti Koivu

IMG_0518.JPG

Maailman suosituin ja kaunein meriristeily on Hurtigrutenin varustamoiden ilmoituksen mukaan Hurtigruten-reitti, Bergen-Kirkenes, kesto 6 päivää ja paluu samanverran tai voi mennä toisinpäin.

IMG_0520.JPG

Matkalla lokakuun alulla 2015 oli aurinkoista ja viileätä, pikkukylmyys ei matkantekoa haitannut. Matkustajissa on paljon lapsiperheitä, runsaasti virkeitä eläkeläisiä, liikkeellä on suuria seurueita, meitä itsekseen matkalla olevia on muutamia. Joka satamassa väki jonkun verran vaihtuu, reitin pituuden voi itse valita, päädyin Bergen-Tromsø välille, laivallaoloaika on viisi päivää.

 IMG_0526.JPG

Hurtigrutenin terminaalissa on ensialkuun turva-asioiden opastus. Kuvavideon avulla näytetään, kuinka tulee toimia hätätapauksen sattuessa. Tulopalveluna matkalaukku kulkeutuu hihnaa pitkin laivan uumeniin ja odottaa oman hytin oven edessä.

 IMG_0534.JPG

Ikkunallisesta hytistä peritään reipas lisämaksu, kerroskorkeudesta joutuu pulittamaan lisähinnan, mitä ylemmällä kannella asustat, sen hinnakkaampaa risteilystä muodostuu, suosittelen ikkunallista.

Laivalla ei ole rulettia, ei pelikoneita, ei pelikorttipöytää, ei tanssimusiikkia, eikä karaokea, joskus pianisti viihdyttää. Kohtasin pianon, mutta en pianistia sen ääressä. Luonto ja maisevat ovat matkan pääasiat. Ikkunat on vinoutettu, näkee hyvin ulos ja tuolit on asetettu maisemia kohden, moniriviin samoin kuin teatterissa. Pukeutuminen on rentoa, kuten yleistunnelma aluksella.

 IMG_0544.JPG

Aamiainen pursuaa runsautta, vihanneksia on niukasti, norjalaiseen tapaan ateriat ovat raskaita, käytetään paljon voita, kermaa ruokaa tehdessä. Sillivalikoima kuuluu norjalaiseen aamiaiseen.

Lounaspöytä ja illallinen ovat aika hinnakkaita a' 40- / 50- euroa. Cafe'-ravintolasta voi ostaa lautasannoksia noin 20- euron hintaan. Kahvilahinnat ovat ruotsinlaivojen tasoa.

IMG_0549.JPG


Richard With aluksen yllätyksellisyys on kiuassauna, kunnon löylyt saa heittämällä vettä kiville, on jopa sallittua. Norjassa olen kohdannut infrapunavalolla lämpiävän "saunan".

Joka päivälle on lisämaksusta tarjolla retkiä lähisaarille, avomerelle, kaupunkikohteisiin. Luonto järjestää katsottavaa yllinkyllin. Ruska on meneillään, tosin puuruska on ruskean sävyistä, osa lehdistä on varissut tuulen tuiverruksen myötä. Maaruska ei ole väreissä. Revontulet loimuavat taivaan kannella monin kuvioin, heleän vihreänä ja kiemuraisina.

 IMG_0561.JPG

Kuulutukset laivalla ovat saksaksi, englanniksi ja norjaksi, matkustajista valtaosa puhuu saksaa. Risteilypäällikkö, nuorimies oli oppinut vastaamaan suomeksi; kiitos, anna lisää rahaa, moi.

Palvelu aluksella on huomaavaista, tuotteet laadukkaita, siisteys vallitsee koko laivalla, aikataulua noudatetaan. Hinnat Norjassa ovat nykyisin maltillisia, Pohjoismaista tasoa. Hurtigruten-pohjoisen reitti Tromssa-Kirkkoniemi pitää tehdä ensi syksynä. Kokemuksena risteily on ainutlaatuinen.

 IMG_0570.JPG

Valokuvat; Bergenin kukkaloistoa, Hurtigrutenin Richard With alus ja taustallaan norjalainen vuori, palanen ikuista jäätikköä, vanhaa asustusta vuoren alarinteellä, satamanäkymä, korkeita siltoja ja virtaava joki, maisemakuvia vuonojen ja vuorien risteilyltä

 

Pentti Koivu

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Norja, risteily, Hurtigruten, Bergen

Bergenin sateeton säätila yllätti

Perjantai 14.11.2014 - Pentti Koivu

ulriken-vuorella_norjan_lippu_ja_bergen_laaksossa.jpg

Finnairin parisataa matkustajaa nielaiseva lentokone nousi lähes tyhjänä Seutulan kentältä kohti Tukholmaa. Arlandan kentällä matkustajat poistuivat, vain muutaman meistä jäädessä jatkolennolle kohti Norjan Bergeniä. Koneeseen piti jäädä istumaan.

Arlandan kentältä kone täyttyi aasialaistaustaisista matkustajista ja heidän iloisesta puheensorinasta. Kuulutukset olivat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Turvaohjeet ja happinaamarin ja pelastusliivin käyttö luettiin englanniksi. Aasialaisväestö kuunteli tarkkaavaisena. Helsingistä Tukholmaan lennettäessä ja sieltä Bergeniin, koneessa tarjoiltiin kahvia/teetä ja evänen. Lyhytlennolla 45 min, matkustamossa oli tehotarjoilu.

Bergenin lentokentältä pääsee kätevästi bussilla keskustaan, maksu on 90- NOK suuntaansa. Apartment City Hotel sijaitsee Bergenin keskustan tuntumassa, ihan kävelykatujen päässä. Vanha korkea kerrostalo on hissitön, neljänteen kerrokseen on kivuttava portaita ylös, kerrosväli on 24 askelmaa. Esite varoittaa huonojalkaisia.



Paluumatkalla bussilippu ostetaan pysäkin päivystäjältä. Kuljettaja avaa istuimeltaan napin painalluksella tavaratilan. Päivystäjä nostaa kapsäkin ruumaan. Tosipalvelua.

bergenin_rinnetaloja_suihkukoriste.jpg


Säätila ja kaupungin ilme

Tilastojen mukaan Bergenissä sataa lähes aina, kahtena päivänä kolmesta. Lomani alkaa aurinkoisena ja helteisenä. Ulkona on t-paita keli, eletään syyskuun puoliväliä. Aamulla on sumuista, merenrantakaupungissa. Neljä lomapäivääni ovat aurinkoisia.

Bergen huokuu vaurautta ja hyvinvointia, norjalaisittain. Kaupunki on koristeltu upein ja näyttävin kukkaistutuksin, puutarhakaupunki. Katukuvassa vilisee rahankerjääjiä, joka on ristiriidassa yleisnäkymään. Norjassa, varsinkin Oslossa, rahanpyytäjistä on syntynyt ilmiö. Heitä tuntuu riittävän jokaiseen kadunkulmaan ja niiden välille vielä.

Bergen on seitsemän vuoren ympäröimä. Kaupungissa on vajaat 270 000 asukasta, Oslon jälkeen Norjan toiseksi suurin kaupunki. Bergeniä hallitsee satama ja suuret alukset. Tavaraliikenne Bergenin satamassa on Pohjoismaiden vilkkainta ja laajinta.

bergenin_talorivist_veden_rell_vuori.jpg


Bergenin historiaa ja sijainti

Bergen tunnettiin aiemmin Bergvin ja Bjørgvin nimillä. Kaupungin perustaja on Olav Kyrre, jolla on nimikkokatu Bergenin ydinkeskustassa. Silloin elettiin vuotta 1070, Bergen toimi pääkaupunkina vuoteen 1299 saakka. Kaupunkia on riivannut Musta surma ja lukuisat tulipalot. Hyökkääjät hävittivät kaupungin vuonna 1429, vain rauniot jäivät.

Meritiet ovat olleet Bergenin elinehto, vuorten ympäröimänä kaupunki eli eristettyä elämää. Rautatie valmistui Kristianian, nykyisen Oslon ja Bergenin välille 27.11.1909.

Oslosta on Bergeniin matkaa maanteitse vajaat 480 km, ajoaika 10 tuntia autolla ja juna porhaltaa välin seitsemässä tunnissa. Lentoasemalta on matkaa 19 kilometriä.
Museoissa ja kirkoissa koluamisen sijaan ulkoilen, Bergenin vuorien siimeksessä on aurinkoista.

bryggen_vanhojen_talojen_rivist.jpg

Funikulaari ja the Mount Ulriken-hissi

Funikulaari, Fløibanen, vaijerivetoinen junavaunu kiipeää 850 m matkan, päätyen 399 metrin korkeuteen Fløyen vuorelle. Bergenin yhdeltä, seitsemästä, vuoren huipun ylätasanteelta on huikean upeat näkymät. Koko kaupunki lepää silmien edessä.

Fløibanen on ollut valmistumisestaan alkaen, vuodesta 1918, suosituin nähtävyys kaupungissa. Vuosittainen käyttäjämäärä ylittää miljoonan ookaajan rajan. Nousu ylös vuorelle funikulaarissa istuen vie kahdeksan minuuttia. Kävellen, ei tulisi mitään. Radalla on väliasemia, joilla voi jäädä pois, jatkaa matkaansa myöhemmin huipulle.

The Mount Ulriken-riippuhissille ajetaan alkumatka pitkänokkaisella, vanhanaikasella bussilla. Voimaa bussilla on nousta jyrkkiä, kapeita, mutkittelevia kiemurateitä ylös. Lähtöasemalla siirrytään lasiseen hissikabinettiin. Vaunu kulkee vakaasti keinumatta.

bergenin_satama-aluetta_poukama.jpg



Ylätasanteella on monia katselupaikkoja, hyvätasoinen kahvila, ruokaa on saatavilla. Aurinkoisena, lämpimänä päivänä oli nautinnollista istua katsellen Bergen-silhuettia. Vuorelta lähtee kävelyreittejä alas, näyttivät vaativilta. Kiilopäälle pääsee lankkutietä.

bussi_ulriken_vuorille_hissin_lhttasanteelle.jpg


Riippuhissin ilmaradan pituus on 1138 metriä, ylösnousuun kuluu 6 minuuttia. Perillä Ulriken-vuoren huipulla ollaan 624 m korkeudessa. Laelta näkee erilaisia maisemia, yhdellä suunnalla on kaupunkikuvaa ja toisaalle katsoen, on jylhän karua vuoristoa.

Norjalainen hintataso

Norjaa pidetään kalliina maana, öljyrikkauksien seurauksena. Osittain väittämä pitää paikkansa. Ravintoloissa alkoholijuomat ja oluet ovat hinnakkaita. Edustusravintolat eivät ole tarkoitettu omalla rahalla matkustavalle turistille. Tukholma, Kööpenhamina ja Helsinki ovat kahviloiden, jäätelöiden ja välipalojen osalta samassa hintaluokassa.

Tasokkaassa kahvilassa cappuccino ja täytetty croissant tai juustokakku 100- NOK, pika- tai katukahvilassa samat 80- NOK. Toriravintolassa paistettu lohi lisäkkeineen ja vesi 220- NOK. Toriravintolassa on tarjolla äyriäisiä ja hummeria ja kala-annoksia. Bergenin Fleslandin lentokenttäkahvilassa, lämmin juustoleipä, cappuccino, vohveli ja hillo ja kivennäisvesi 200- NOK yhteensä. Mihin ovat kadonneet lämpimät voileivät?pikkupoikapatsas_purskuttaa_vett.jpg



Hop On & Hop Off kaupunkibussikierros ja Funicular, Fløibanen yhteensä 230- NOK. Lippu on voimassa bussikierroksilla 24 tuntia, bussiin voit nousta useamman kerran ja funikulaarissa yhden ylösajon. The Mount Ulriken-hissin lipun hinta on 245- NOK. Likiarvona 100- NOK on 13- euroa ja 50- eurolla saa noin 400- Norjan kruunua. Valuuttakurssit ovat vaihtuvia.

Valokuvat; Suihkulähde koristeena ja kukkarivistö järven rannalla, kukkapaviljonki, värikäs talorivistö veden äärellä, jyrkkä kapea kujanne, pitkänokkainen linja-auto, näkymiä vuorelta Bergenin laaksoon, pikkupoikapatsas pruuttaa vettä suustaan.

Pentti Koivu

bergenin_satama-aluetta_poukama.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Bergen